Bajki bez barier
Na ostatnim spotkaniu Klubu Książki uczestnicy poznali kolejną cześć z serii bajek psychoedukacyjnych pt. „Bursztyn”
Opowieść wprowadziła nas w świat niewidomej dziewczynki Alicji, która pokazuje, jak można poznawać rzeczywistość innymi zmysłami niż wzrok. Po omówieniu bajki przeszliśmy do kilku zabaw, które umożliwiły dzieciom zdrowym poznanie sposobu funkcjonowania dzieci pozbawionych tak ważnego zmysłu jak wzrok.
Pierwszą zabawą było memo dźwiękowe. Są to pojemniczki wypełnione ryżem, kaszą, guzikami itp. Dzieci potrząsały pojemnikami, a ich zadaniem było odnalezienie za pomocą słuchu dwóch pojemników o takiej samej zawartości. Drugą zabawę nazwaliśmy: „co to za przedmiot?”. Dzieci z zasłoniętymi oczami odgadywały przedmioty codziennego użytku.
Na uczestników spotkania czekał też tor przeszkód. Ostatnią zabawą było rysowanie z zawiązanymi oczami. Dzieci malowały prosty obraz, na którym miało znaleźć się drzewo, dom, człowiek, słońce i chmury. Ach co powstało – śmiechom nie było końca! Znacznie lepiej dzieci poradziły sobie z rysowaniem kredkami olejnymi, które są wyczuwalne pod palcem. Na spotkaniu dzieci poznały również alfabet Braille’a.
Dzięki takiej formie zabaw dzieci uczą się współpracy, spędzają ciekawie i aktywnie czas oraz przełamują stereotypy dotyczące różnych chorób i niepełnosprawności. Poznają problemy, które towarzyszą rówieśnikom chorym i niepełnosprawnym, uczą się akceptowania inności.
EWELINA MORAWIEC